سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی [خدا] برتر از ترس [از خدا [است . [امام صادق علیه السلام]
آموزش خیاطی و کاریکاتورهای ازدواج
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» آشنایی با پارچه ها جلسه اول معرفی روش و آشنایی با پارچه های مصن

آشنایی با پارچه ها

جلسه اول معرفی روش و آشنایی با پارچه های مصنوعی، ابریشمی، پشمی، نخی و کتانی و معرفی ویژگیها آنها از روی درجه حرارت اطو و توضیح راجع به راه و بی راه و اریب پارچه های مختلف همچنین پارچه هایی که خواب و یا طرح به یک طرف دارند
پیدا کردن بی راه پارچه ها و نحوه پهن کردن پارچه و طریقه برش پارچه هایی که بصورت یک لا برش می خورند .
آشنایی با عملکرد چرخ خیاطی سرویس روغن کاری و نخ کردن چرخ و ماسوره و نخ شل برای آماده کردن دوخت بعدی و امتحان دوخت چرخ .

 

هدف

داشتن اطلاعات اولیه برای کسانی که قصد فراگیری خیاطی را دارند آگاهی از تنوع پارچه ها و میزان حرارت لازم برای اطو زدن آنها طریقه صحیح کار با چرخ خیاطی و استفاده بهینه از آن .
برای اینکه دقیق تر با انواع پارچه ها آشنا شویم بهتر است آنها را به ترتیبی که روی درجات بعضی از اطوها به صورت کلمات فارسی نوشته شده به خاطر بسپاریم.

به طور کلی پارچه ها را به پنج گروه اصلی تقسیم می کنند

1. پارچه های مصنوعی
2. ابریشمی
3. پشمی
4. نخی
5. کتانی
اولین گروه پارچه های مصنوعی هستند که از مواد مختلف خام و ترکیبات پیچیده شیمیایی تهیه می شوند.
چهار گروه بعدی پارچه های طبیعی هستند . دو گروه ابریشمی و پشمی منشأ حیوانی و دو گروه نخی و کتانی منشأ گیاهی دارند.

 

شناسایی پارچه ها از روی درجات روی اتو

برای شناخت پارچه ها از روی درجات بعضی از اطوها که به صورت کلمات فارسی نوشته شده اولین درجه که دارای کمترین حرارت اطو می باشد ضعیف نامیده می شود.

درجه 1 : درجه ضعیف

(ژرسه ـــ پلی استر ـــ پاناما ـــ فلامنت ـــ سلولز ـــ سنتتیک)
برای دو گروه پارچه های مصنوعی سلولز و سنتتیک که الیاف آنها با فعل و انفعالات شیمیایی بدست می آید مناسب می باشد
از دو گروه دیگر می شود از پاناما و فلامنت نام برد.
از انواع پارچه های نایلون، ژرسه را می توان نام برد.
از ویژگیهای این نوع پارچه ها دوام و بشور و بپوش بودن آنهاست.
این پارچه ها با حرارت زیاد جمع می شوند، و در مقابل حرارت آتش مانند لاستیک می سوزند و از آنها گلوله هایی سیاه و سفت باقی می ماند.

 

درجه 2 :ابریشم مصنوعی

روی اطوهایی که درجات آن بصورت کلمات فارسی مشخص شده بعد از ضعیف، ابریشم مصنوعی را می بینم.
درجه ابریشم مصنوعی برای پارچه هایی با الیاف مصنوعی که با رشته های طبیعی مخلوط شوند مناسب می باشد.
این پارچه های خوش حالت که گروه زیادی از پارچه ها را تشکیل می دهند دوخت و برشی ساده تر از گروه اول دارند مشهورترین آنها تترون و ترگال می باشند.

 

درجه 3 :تریلین – لئوناردو

سومین درجه ای که روی اطوها مشخص شده ابریشم و برای پارچه های ابریشمی مناسب است. این نوع پارچه از رشته هایی که کرم ابریشم به عنوان پیله به دور خود می تند تهیه می شود. پارچه ابریشم بسیار نرم و لطیف و همینطور محکم و با دوام است.
از محسناتش اینکه در هوای سرد، گرم و در هوای گرم، خنگ می باشد.
برای برش، دوخت و اطوکاری آن باید دقت و ظرافت بیشتری همراه باشد.
از انواع آن کرپ ژورژت ، ارگانزا، شیفون و ساتن را می توان نام برد.

ساتن

درجه 4 :پارچه های پشمی

این درجه حرارت برای پارچه هایی که از پشم حیوانات تهیه می شوند مناسب می باشد. پارچه های پشمی گرم و سبک، چروک ناپذیر، جذب کننده رطوبت و بسیار محکم و با دوام می باشند.
پارچه های پشمی به راحتی اطو خورده و حالت می گیرند
آنها در برابر برق عایق هستند و در مقابل آتش هم از خود مقاومت نشان داده و به سادگی نمی سوزند.
از انواع آن فاستونی ها را شامل گاباردین – فلانل و کانگا می توان نام برد . فوتر و ماهوت
مشهورترین پارچه پشمی کشمیر می باشد که گرمی و خصوصاً وزن سبک آن این نوع پارچه را از انواع آن متمایز می کند.

فاستونی

درجه 5 : پارچه های نخی

این درجه حرارت مخصوص پارچه هایی است که از پنبه تهیه می شوند. دوام ، سبکی، محکمی و مخصوصاً خنکی از مشخصات بارز آن می باشند. پارچه های نخی جذب کننده رطوبت و هنگامی که خیس باشند محکم تر می شوند.
پارچه های نخی نرم می باشد و به راحتی اطو می شوند ، برش و دوخت این پارچه ها ساده تر می باشد. بهتر است پارچه های نخی را قبل از برش آب کشید تا به مقدار لازم آب برود.
از انواع آن چلوار، کدری ، چیت ، متقال ، و پپلین را می توان نام برد.

پارچه کدری

درجه 6 : پارچه های کتانی

پارچه های کتانی به پارچه هایی اطلاق می شود که از الیاف گیاه کتان تهیه می شوند. این پارچه ها بسیار با دوام، محکم و جاذب رطوبت می باشند سطحی صاف دارند و خیلی زود چروک می شوند.
از انواع آن آکار – آرو را می توان نام برد.

 

برش پارچه ها

برای برش هر پارچه ای لازم است که راه پارچه به موازات خطوط طولی بدن قرار گیرد. اما در مواردی که به واسطه طرح پارچه می خواهیم قسمتهایی مثل لکه بالای پیراهن را برعکس ببریم باید اطمینان داشته باشیم که آن قسمت بعد از شستشو آب نمی رود و چنانچه پارچه آبرفت داشت پارچه را باید قبل از برش آب کشید.
به طور کلی تمام پارچه هایی که در بازار موجود می باشند در سه چیز مشترکند و آن داشتن راه و بی راه و اریب می باشد بجز چند مورد معمولاً پارچه ها در راه کش نمی آیند اما در بی راه کمی کشیده می شوند. و تمامی پارچه ها دراریب کاملاً کش می آیند راه پارچه که همان طول پارچه می باشد خطوطی به موازات حاشیه و یا ترکی پارچه را می گویند و نخ های تار که دارای مقاومت بیشتری می باشند در آن تنیده می شوند. بی راه پارچه که عرض پارچه می باشد بطور عمودی راه پارچه را قطع می کند و نخهایی با عنوان پود که نسبت به تار دارای مقاومت کمتری می باشند در آن تنیده میشوند، که البته پیدا کردن بی راه هر پارچه برای برش لباس بسیار ضروری می باشد.
برای پیدا کردن بی راه پارچه ها آنها را به دو گروه تقسیم می کنیم، پارچه :آهار دار و لخت برای برش اریب، پارچه باید کاملاً به طور صحیح روی میز پهن شده باشد.
برای برش پارچه های آهاردار با تا زدن پارچه به نحوی که دو حاشیه کاملاً روی هم قرار گیرد و پارچه دارای پیچ خوردگی نباشد به وسیله خطوط عمود یک سطح مستطیل و یا یک گونیای بزرگ خطی را که در ابتدای پارچه به صورت دو لا روی هم قرار گرفته و بر حاشیه عمود می باشد بدست می آید.
اما پیدا کردن بی راه در پارچه های لخت به دو صورت انجام می پذیرد در روش اول با زدن یک چرت در حاشیه پارچه می باشد روش دوم در پارچه هایی که معمولاً جر نمی خورد کشیدن یک یا دو نخ از پود پارچه می باشد.که با کشیدن آن خطی در پارچه می افتد . باید به خاطر داشته باشیم که در این هر حالت اگربخواهیم پارچه را با قد بخصوص برش بزنیم اگر حاشیه در یک طرف جمع شده باشند از همان طرف اندازه می کنیم.
پارچه هایی را که خواب دارند مثل مخمل و جیر و بعضی از ساتنها و بعضی پارچه های پشمی، حتماً باید هنگام برش به یک طرف یعنی رو به پایین خواب پارچه الگوها را پهن کرد. در غیراین صورت وقتی لباس آماده شد تکه هایی که به راه درست بریده نشده به خاطر اینکه راه ها ی پارچه ها با هم همخوانی ندارند و سایه می اندازند به تیرگی می زند و پارچه های براق مات دیده می شوند.
همینطور در پارچه های گل دار و طرح داری که گل و طرح آن به یک طرف می باشد حتماً لازم است لباس طوری برش بخورد که گلها و طرح پارچه به طرف بالا باشد. نکته مهمی که باید در مورد پارچه های لخت به خاطر بسپاریم این است که هنگامی که راه پارچه برش خورده به صورت ریش ریش باشد لازم است برای پهن کردن پارچه بی راه آنرا پیدا کنیم.
ما اکثر پارچه ها را بصورت دولا برش می زینم.
اما در مواردی مثل مانتوهای سایز بالا برای اینکه مصرف پارچه پایین بیاید آنها را به صورت باز و یک لا برش می زنیم.

 

برش قرینه

هنگامی که پارچه بصورت باز بریده می شود لازم است برای قسمتهایی که بصورت قرینه یا جفت نیاز داریم برای برش دوم الگو برگردانده شود تا تکه های لباس با هم قرینه و جفت گردند در غیر این صورت مثلاً دو آستین و دو قسمت پیش برای یک طرف بریده می شود.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » علی ( شنبه 90/7/9 :: ساعت 12:17 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

آموزش دوخت لباس خواب زنانه
خیاطی زنانه ، آموزش دوخت مانتو جلو بسته
آموزش دوخت مانتوی فانتزی زنانه
آموزش دوختن سارافون و کت بچه گانه
آموزش رسم الگوی اولیه لباس کودک
آموزش دوختن آستین پفکی فوق العاده زیبا
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 7
>> بازدید دیروز: 4
>> مجموع بازدیدها: 129319

» درباره من

آموزش خیاطی و کاریکاتورهای ازدواج

» پیوندهای روزانه

آموزش برنامه نویسی وب [1]
هالیوود شاپ [1]
سوالات کارشناسی ارشد کلیه رشته ها و گرایش ها [3]
دی شاپ
سی شاپ
ماه مارکت
فروشگاه ریلکس لوکس کالا [1]
فروشگاه بزرگ خاوران شاپ
[آرشیو(8)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
آ شنایی با الگوی لباس بچه گانه بالاتنه پیش – بالاتنه پشت - آست . آ شنایی با الگوی کاپشن مردانه طرح رگلان از روی پیراهن مردانه آ . آشنایی با آستین دو تیکه برای آستین دو تیکه نخست آستین معمولی را . آشنایی با الگوی پیراهن مردانه همراه سایز بندی سایز گذاری پیراهن . آشنایی با برش بلوز . آشنایی با برش یقه های سر خود . آشنایی با پارچه ها جلسه اول معرفی روش و آشنایی با پارچه های مصن . آشنایی با جیب یک فیلتو با بندینک و لایی چسب دار مدل بارانی دوخت . آشنایی با حذف ساسون دامن و الگوی دامن های مدل دار حذف ساسون دا . آشنایی با دامن دور پیلی به همراه دوخت پیلی ها تا باسن بزرگ اطو و . آشنایی با دوخت پیراهن مردانه . آشنایی با دوخت جادکمه طریق دوخت جادکمه با چرخهای اتوماتیک و غی . آشنایی با دوخت جیب دو فیلتو و با دهنه دوخت جیب دو فیلتو با دوخ . آشنایی با دوخت جیب های درز بغل دوخت جیب هایی که در درز بغل لبا . آشنایی با دوخت مغزی صاف و اریب نحوه دوخت و اطو کاری مغزی های . آشنایی با دوخت های مختلف با چرخ خیاطی دوخت ساده با چرخ خیاطی و . آشنایی با دوخت یقه دراپه . آشنایی با رگلان ساده و پیاده نمودن مدل حاملگی برای بریدن یک پیر . آشنایی با رگلان نیمه تنگ . آشنایی با سایز بندی ارائه سایز بندی و آموزش کامل اندازه گیری و . آشنایی با شنل با کلاه برای داشتن یقه ملوانی از بیخ گردن خطی به . آشنایی با طرح آستین رگلان بارانی آستین رگلان همان آستین بارانی . آشنایی با یقه دراپه (یقه شل) به جلوی الگوی پیش یک کاغذ می چسبان . آشنایی با کمینو (سرخود) برای داشتن یقه آمریکایی، پشت برگه یقه . آشنایی باالگوی دامن پیلی آموزش پیلی های دامن شامل پیلی دو قلو . آشنایی باالگوی شلوار زنانه و مردانه آموزش برش شلوار به صورت سای . آشنایی باالگوی کت راسته و نیمه تنگ برای کت راسته با ساسون حلقه ه . آشنایی بابرش دامن و آستر در این قسمت طریقه پهن کردن پارچه های . آشنایی بابرش دامن کلوش ، نیم کلوش، چهار کلوش و نیم کلوش آموزش بر . آشنایی باجلیقه جلیقه مقدمه کت می باشد که لباسی چسب و کوتاه است. . آشنایی بادوخت دامن شلواری آموزش برش دامن شلواری و طریقه دادن پ . آشنایی بادوخت دامن دوخت دامن شامل دوخت چاک پشت با اطوی آن، دوخ . آشنایی بادوخت شلوار زنانه نحوه تا انداختن پیلی شلوار با اطو هم . آشنایی باکت «کوپ پهلو» کت با دامن معمولاً کوتاه، اما به تنهایی . آموزش آستین برای کادر آستین مستطیلی به طول قد آستین و به عرض یک . آموزش اندازه گیری دامن و شلوار و الگوی دامن خیاطی یک هنراست باا . آموزش اندازه گیری دامن و شلوار آموزش الگوی دامن به صورت سایز بن . آموزش شکاف دم دست و دوبل آستین اورجینال خیاطی یک هنراست بااین ب . اصولی برای دکوراسیون پرده منزل . الگو سازی قبل از رسم الگوی پیش برای الگوسازی لباس های جلو باز . الگوی بالاتنه پیش مستطیلی به طول قد بالاتنه جلو به عرض 4/1 دور . الگوی لباسهای بی ساسون و یقه سر خود برای حذف ساسون بغل سینه در . الگوی یقه های جدا برای هر نوع یقه ای ، مستطیل 19×8 را می کشیم. . بسته تخصصی آموزش خیاطی اورجینال آموزش توسط مربیان صدا و سیما. . بی یقه ها الگوی بی یقه ها شامل : یقه هفت ، یقه چهار گوش، یقه گر . دامن انواع گشاد وآشنایی با آموزش برش دامن های 4 ترک، 6 ترک،8 ترک . دوخت دو مدل مغزی های شکاف دم دست برای بلوز زنانه و پیراهن مردان . دوخت و وصل کردن آستر باضافه دوخت و اطوی بندینک آماده کردن کمر با .
» آرشیو مطالب
مهر 90
بهمن 91
مرداد 93
خرداد 94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
سایت تبیان
بهارانه
بهارانه
پوشاک مردانه و زنانه، لباس های روز آقایان و خانم ها
بامبو
اسپایکا
بهارانه
سورپرایز
برلیان
****شهرستان بجنورد****
جبهه مقاومت وبیداری اسلامی
جهاد ادامه دارد...
عکس های زیبا و دیدنی از دنیای پرندگان
گیاهان دارویی
روانشناسی زنان و مردان
شــــــهدای روستای مکی(کوهسرخ کاشمر)
زینبیون پادشاه عالمند
عمو همه چی دان
wanted
روان شناسی * 心理学 * psychology
فروشگاه بزرگ خاوران شاپ
شیوه های نوین مطالعه، راه‌های پیشرفت و موانع پیشرفت
سوالات کنکور دکتری
دهکده کوچک ما
روان شناسی
آموزش پیرایش مردانه
پد ضد عرق Underarm shild
بروزترین ها
زنبورعسل
سرور

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان



» طراح قالب